Hva er twitter?

Twitter er et nettsamfunn og en mikrobloggtjeneste som lar deg sende og lese andre brukeres oppdateringer (tweets). En tweet er en tekstbasert melding, bestående av maksimalt 280 tegn. En tweet kan også inneholde bilder, videoer og lenker.

Man kan bruke Twitter til å dele tanker, idéer og meninger, bilder video og lenker. Man kan overvåke målgrupper og konkurrenter, ta posisjon i aktuelle saker og skape diskusjoner/vinklinger rundt saker.

  • Bruk # – men ikke overdriv
  • Personlig – din vinkel, kommentar eller mening
  • Troverdig og relevant
  • Involver andre gjennom å følge/skape tråder og kommentere
  • Spørsmål og svar – husk @mentions og hurtig repsons

Slik setter du opp din Twitter-konto

  • 1.

    Last ned Twitterappen fra App store (iOS) eller Google Play (Android) og registrer deg med et av valgene – vi velger med telefonnummer eller e-post.

  • 2.

    Skriv inn navn (her kan du velge å bruke eget navn, pseudonym, bedrift, kommune eller annet).

  • 3.

    Fyll inn øvrig informasjon og klikk neste.

  • 4.

    Tilpass brukeropplevelsen, hak av for ønsket e-marketing og evt. annonsetilpassing, klikk neste.

  • 5.

    Klikk registrer deg.

  • 6.

    Vent på verifiseringskode på sms (eller e-post). Skriv inn denne og klikk neste.

  • 7.

    Lag ditt eget passord og klikk neste.

  • 8.

    Nå er din Twitterkonto satt opp.

Legg til bilde, bio og lenker

  • 1.

    Last gjerne opp bilde av deg selv, evt. firmalogo, kommunevåpen e.l. Dette gir et mer profesjonelt og tydelig inntrykk.

  • 2.

    Beskriv deg selv – hold det kort, tydelig og enkelt (maks 160 tegn).

  • 3.

    Gi tilgang til adresseboken om du ønsker, men vær kritisk (du får da forslag på hvem du kan følge også basert på denne).

  • 4.

    Du får allerede nå mulighet til å følge utvalgte kontoer. Dersom noen i listen er interessante, klikk følg til høyre for profilnavnet. Klikk neste.

  • 5.

    Du kan nå velge unikt brukernavn (@[brukernavn])

  • Tips!

    Det er dette som tagges i poster der du omtales, så det bør være forståelig og gjenkjennbart – det kommer opp forslag til ledige brukernavn som passer ditt profilnavn. Velg et kort brukernavn som er enkelt å huske, så slipper du at det tar for mye plass når noen refererer til deg i en tweet.

  • 7.

    Du finner oversikt over, og kan til enhver tid endre, dine innstillinger ved å trykke på profilbildet ditt.

  • 8.

    Under innstilling og personvern stiller du inn hvordan du mottar varsler fra Twitter, både hva du vil ha varsel om og hvordan disse når deg (push-varsel i appen, sms eller e-post). Det kan være lurt å ha på en form for varsel slik at du enkelt kan følge med på relevante saker.

Finn og følg tema, organisasjoner og personer

  • 1.

    Klikk på forstørrelsesglasset nede på skjermen. Søk etter personer, bedrifter, organisasjoner eller #hashtags.

  • 2.

    Klikk på aktuelle kontoer og klikk følg.

  • Tips!

    Du kan følge så mange du vil (maks 5 000 kontoer uten krav til antall egne følgere), og slutte å følge dem når du vil – men vær obs på at du ikke overdriver eller følger og avfølger i korte tidsrom.

  • 4.

    Følg gjerne noen få i starten, inntil du har på plass flere oppdateringer på din konto.

  • 5.

    Følg de du ønsker informasjon fra og som du ønsker å påvirke. Ha relevant innhold på plass, så er det større sjanse for at de følger deg tilbake.

  • 6.

    «Who to follow» – Twitter vil hjelpe deg med forslag til hvem du skal følge basert på din aktivitet og interesse.

Skriv dine første Tweets (statusoppdateringer)

  • 1.

    Trykk på Tweet-knappen (fjærsymbolet) eller skriv direkte inn i statusoppdateringsfeltet, hvor det står «Hva skjer?»

  • 2.

    Skriv innlegg med opptil 280 tegn.

  • 3.

    Legg eventuelt til bilde, video eller del en lenke.

  • 4.

    Du kan også ta lydopptak, velge å dele gif fra arkivet, lage små spørreundersøkelser/polls og oppgi hvor du holder til.

  • 5.

    Dersom du vil tagge noen bruker du @-tegnet (og brukernavnet).

  • 6.

    Emneknagg/hashtag (#) kan brukes for å knytte budskapet ditt opp mot Tweets innen samme emne. Du kan også følge # for å se Tweets om et spesielt tema eller aktuelle saker.

  • 7.

    Trykk på Tweet for å legge ut statusoppdateringen.

  • 8.

    Du kan også lage en «tråd» med flere twitter-meldinger i samme posting. Dette er nyttig dersom du skal forklare noe over flere trinn og trenger flere 280 tegn. Du legger til en tweet gjennom å klikke på pluss-symbolet nede til høyre.

  • 9.

    Tenk over hvem du vil «være» på twitter, sørg for at den personligheten kommer til syne i dine første tweets.

  • 10.

    Vær målrettet i det du skriver, også basert på hvem du planlegger å følge fremover og som du ønsker skal følge deg tilbake.

  • Tips!

    Hvordan skrive en god Tweet:

    • Tenk på målgruppen
    • Putt de viktigste ordene først
    • Vær konkret og tydelig
    • La «din personlighet» skinne gjennom.
  • 12.

    Det kan være lurt å være aktiv, særlig i starten. Både for at du får verktøyet under huden, og for at du blir mer relevant for å få respons. Skriv gjerne noe hver dag, men på forskjellige tider av dagen.

  • 13.

    Alle kan se dine tweets, men det er først og fremst de som følger deg som får med seg det du legger ut.

Lik og svar på andres oppdateringer

  • 1.

    Du kan like en oppdatering gjennom å klikke på hjertesymbolet under posten.

  • 2.

    Du kan svare på en oppdatering gjennom å klikke på snakkeboblesymbolet under posten.

  • Tips!

    En troverdig og aktiv konto øker sjansen for dialog.

  • 4.

    Twitter er et «raskt medie» og man forventer svar dersom man stiller spørsmål – følg med og responder raskt dersom noen svarer/kommenterer dine tweets

Retweet, @mentions og #hashtag

  • 1.

    Retweet er å dele andres innlegg, dette gjør du ved å trykke på ikonet med de to pilene under noens innlegg. Velger du sitat-Tweet kan/bør du legge til en kommentar til innlegget før du poster det. Her vil følgere dine se hvilken kommentar du skriver med den opprinnelige tweeten innebygd. Eventuelle likes og kommentarer vil bli assosiert med sitatetweetet i stedet for den originale tweeten. NB! Vær obs på rettighetene til opphavspersonen.

    Ved vanlig retweet deler du den originale tweeten direkte i din tidslinje som dine følgere ser. Eventuelle likes, kommentarer og ytterligere normale retweets blir assosiert direkte med den opprinnelige tweeten. Du kan retweete både ting som du liker og ting du ikke liker.

  • 2.

    Bruk mentions når det er relevant – f.eks. for å gi credit til noen i saken du omtaler, eller om du stiller et relevant spørsmål. Overforbruk av mentions der formålet er egen vinning kan føre til rapportering og blokkering.

  • 3.

    Når noen har nevnt deg – det vil si at Twitter-navnet ditt har blitt brukt i en Tweet, får du større synlighet også hos følgerne til den som har nevnt deg.

  • 4.

    # hashtag er å kategorisere dine Tweets basert på temaord. Skriver du om et tema som mange andre er opptatt av, så bruk hashtag som mange andre bruker. Da vil de som søker etter hashtagen se dine Tweets selv om de ikke følger deg.

  • 5.

    Riktig bruk av hashtags er en effektiv måte å få flere til å følge deg på. Du kan enten bruke hashtag som en del av Tweeten din, eller også putte aktuelle hashtags på slutten av din Tweet. Unngå å overdrive.

  • 6.

    Ordet etter selve # må være et sammenhengende ord – ingen mellomrom.

Direkte melding og varsler

  • 1.

    Det er mulig å sende direkte meldinger – en-til-en – via Twitter. For å kunne sende hverandre en direktemelding (DM) må begge personer/selskaper følge hverandre.

  • 2.

    For å sende en direktemelding. Klikk på konvoluttsymbolet og velg den du vil skrive melding til.

  • 3.

    Det er kun du og den du har sendt til som kan se slike meldinger.

Kontaktperson